Actuele koersen (kg): Goud €89.039 Zilver €990
    

Weekselectie: Duitse Crisis steeds dieper, Gouden start zet door, 30% meer faillissementen & VW verder in problemen door EU

Deze week zien we dat de economische situatie in Duitsland in aanloop naar de verkiezingen nog niet aan het verbeteren is, de crisis is zelfs steeds dieper aan het worden. Daar komt nog eens bovenop dat Brussel Volkswagen nog verder in de problemen brengt. Het is goed mogelijk dat VW door EU-klimaatbeleid honderden miljoenen euro’s weg zal moeten geven aan Chinese concurrenten in ruil voor lucht. Daarnaast zien we dat het aantal faillissementen in Nederland elk jaar sinds 2021 stijgt. Tot slot kijken we nog naar de gouden start voor goud in 2025.

Duitsland blijft in crisis: economie krimpt al 2 jaar 

De grootste economie van Europa kromp in 2024 met 0,2 procent, na een krimp van 0,3 procent in 2023. Volgens Ruth Brand, de voorzitter van het Duitse bureau voor statistiek, had de Duitse economie last van toenemende concurrentie, hoge energiekosten, een aanhoudend hoog renteniveau en onzekerheid. In de industrie daalde de productie en nam de bruto toegevoegde waarde met 3 procent af, in de bouwsector was dit zelfs 3,8 procent.

Duitse_economie

Groei Duitse economie (bron: Holger Zschaepitz)

Duitsland zit al enige tijd in een existentiële crisis, zowel op economisch als politiek gebied. Onlangs uitten Scandinavische ministers scherpe kritiek op de Duitsers vanwege hun falende energiebeleid, dat ook in het Noorden van Europa de energieprijzen op een negatieve manier heeft beïnvloed. Nu schrijft de Franse krant Le Monde dat de Duitsers door hun economische beleid heel Europa in hun val meenemen. Een opiniestuk in de vooraanstaande krant uit het land met een begrotingstekort van 6 procent ziet de Duitse zuinigheid als een groot probleem.

Duitsland is een land in stagnatie, sinds het vierde kwartaal van 2019 is er geen groei geweest: slechts 0,3%, ver achter Frankrijk (3,8%) en nog verder achter de VS (9,4%). De Duitse econoom Isabella Weber ziet de Schuldenbremse als een historische fout. Er is geen stimuleringsplan mogelijk, terwijl de overheidsfinanciën gezond zijn. Duitsland is de industriële basis van Europa, als het verzwakt zal het hele continent de gevolgen ondervinden. In oktober gaf Nout Wellink in onze podcast nog aan de Duitse schuldenrem als voorbeeld voor landen als Frankrijk te zien. Het invoeren van vergelijkbare regelgeving zou de schuldenlast in Europese landen kunnen verlagen en daarmee de stabiliteit van de monetaire unie vergroten.arbeidsproductiviteit Duitsland vs Amerika

Ontwikkeling Arbeidsproductiviteit Duitsland vs. Amerika (bron: Holger Zschaepitz)

In het Franse opiniestuk wordt gewezen op de slechte Duitse productiviteitsgroei als oorzaak voor de stagnatie. In de bovenstaande grafiek zien we dat de groei van arbeidsproductiviteit begon af te nemen toen de euro werd ingevoerd. Volgens de Duitse financieel journalist en marktanalist Holger Zschäpitz ligt hier mogelijk een oorzakelijk verband omdat de euro ondergewaardeerd raakte voor Duitsland. Hoewel een ondergewaardeerde munt op korte termijn positief voor de export kan zijn, is het op lange termijn misschien wel een vloek. Het kan namelijk de druk verlagen op Duitse bedrijven om te innoveren en hun productiviteit te verbeteren.

Inmiddels zien we een flinke stijging van de rente op Duitse staatsobligaties, de bovenstaande onzekerheid speelt hier waarschijnlijk een belangrijke rol in. Volgens het IMF heeft geen enkele grote economie een verwachte groei die zo zwak is als die van Duitsland. De verwachtingen van ING voor de economische situatie in Duitsland in 2025 kunt u hier lezen.

EU: Europese autobedrijven moeten geld weggeven aan Chinese autobedrijven

Alsof er nog niet genoeg slecht nieuws is voor Duitsland. Volgens de Financial Times kunnen Europese autofabrikanten, zoals Volkswagen, gedwongen worden om voor honderden miljoenen euro’s koolstofkredieten van Chinese rivalen zoals BYD te kopen. Dit heeft te maken met EU-regelgeving rondom emissies. 

De EU heeft autofabrikanten verplicht om voor 2025 emissies te verlagen. De Europese Commissie is van plan om autofabrikanten €95 per auto te beboeten voor elke gram CO₂ per kilometer boven de grens van 93,6 gram, gebaseerd op de gemiddelde uitstoot van de voertuigen die een bedrijf in 2025 verkoopt. Bedrijven die achterlopen in de overstap naar elektrisch moeten daarom kiezen tussen het betalen van miljarden euro's aan boetes, het stimuleren van EV-verkopen door prijsverlagingen, of het kopen van kredieten van minder vervuilende concurrenten. 

Tesla is van plan om zijn krediet te verkopen aan bedrijven zoals Stellantis, Ford en Toyota. Tesla heeft al meer dan $2 miljard verdiend in de eerste negen maanden van vorig jaar door CO₂-kredieten te verkopen. In een andere pool werkt Mercedes-Benz samen met Polestar en Volvo, beide eigendom van het Chinese Geely. Volkswagen en Renault zullen volgens analisten moeite hebben om de doelstellingen te halen en hebben ze weinig alternatieven voor pooling en zullen ze waarschijnlijk moeten ‘samenwerken’ met Chinese fabrikanten zoals MG-SAIC en BYD. Volkswagen zou zijn EV-verkopen bijna moeten verdubbelen in 2025 om aan de EU-doelstellingen te voldoen. Volgens de Financial Times is onze eigen Wopke Hoekstra in gesprek met de sector en gaat Brussel een 'strategisch dialoog' aan met de autoproducenten deze maand.

boetes_volkswagen

Mogelijke boetes autoproducenten (bron: FT)

Eerder deze week werd al bekend dat Chinese autoproducenten interesse hebben om een aantal Europese Volkswagen fabrieken over te nemen. Hiermee kunnen ze mogelijk EU-tarieven op de import van elektrische auto’s ontduiken. Het is allemaal erg symbolisch voor de huidige situatie van een stagnerende Europese economie die gebukt gaat onder de alsmaar toenemende regeldruk uit Brussel. Europa blijft zichzelf benadelen met zijn ambitieuze klimaatbeleid, terwijl de rest van de wereld zich steeds verder afkeert van deze aanpak. In China zelf staan honderden kolencentrales op de bouwplanning om al die elektrische Chinese auto’s op te kunnen laden.

CBS: aantal Faillissementen neemt sinds 2021 toe

Volgens deze week gepubliceerde cijfers van het CBS nam het aantal faillissementen in 2024 met ruim 30 procent toe ten opzichte van 2023. In totaal gingen er in Nederland vorig jaar 4.270 bedrijven (inclusief eenmanszaken) en instellingen failliet. In 2023 bedroeg dit aantal nog 3.272. In vrijwel alle bedrijfstakken gingen er meer bedrijven failliet dan in 2023. Het hoogste aantal faillissementen vond plaats in de sector handel (811), bouwnijverheid (618) en specialistische dienstverlening (509). In die laatste sector was de stijging het sterkst.Faillissementen

Aantal Failissementen Nederland (bron: CBS)

Goede start voor goud zet door

Het zal u niet ontgaan zijn dat goud dit jaar enorm goed is begonnen. De goudprijs doorbrak deze week even de grens van €85.000 per kilo, en staat ook boven de $2.700 per ounce. Vorige week gingen we met twee artikelen al in op de oorzaken. Zo spelen onder andere de dreigende uitspraken van Donald Trump, die volgende week geïnaugureerd zal worden, een rol.

goudytd

Goud sinds 1 januari ten opzichte van verschillende valuta (bron: Ole S Hansen)

Zoals in de bovenstaande grafiek te zien is zijn we inmiddels hard op weg naar de door Frank Knopers voorspelde €100.000 per kilo. Goud staat al op ruim 4 procent winst sinds het begin van dit jaar. Het World Gold Council publiceerde deze week een update over de Chinese markt. Ze schrijven dat ze op korte termijn meer vraag naar goud uit China verwachten, zowel van consumenten als investeerders. De komende week zal de inauguratie van Trump en zijn eerste beleidskeuzes als 47e president van de Verenigde Staten waarschijnlijk de markten domineren. We blijven de ontwikkelingen met grote interesse voor u volgen. Tot de volgende weekselectie!

Coverfoto: Wopke Hoekstra (bron: European Parliament)

Kijk ook eens een keer op ons YouTube kanaal  

Namens Holland Gold interviewt Paul Buitink verschillende economen en experts op macro-economisch gebied. Het doel van de podcast is om de kijker een beter beeld en houvast te bieden in een steeds sneller veranderend macro-economisch en monetair landschap. Klik hier om te abonneren. 

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Ontvang wekelijks de laatste analyses over de goudmarkt, macro-economie en het financiële systeem.
Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.