Actuele koersen (kg): Goud €71.997 Zilver €852
    

Gouden munten en baren blijven populair, vraag naar ETF's daalt

 

De belangstelling voor gouden sieraden, munten en baren is in het derde kwartaal verder toegenomen. Door het herstel van de economie steeg de vraag naar sieraden in landen als India en China, terwijl munten en baren nog steeds zeer populair zijn in landen als Duitsland en de Verenigde Staten. Dat schrijft de World Gold Council in een nieuw kwartaalrapport over de goudmarkt.

Centrale banken kochten in het derde kwartaal een substantiële hoeveelheid goud bij, terwijl ze in dezelfde periode van vorig jaar nog goud verkochten. Desondanks daalde de totale vraag naar het edelmetaal in het derde kwartaal met 7%, omdat beleggers aandelen in goud-ETF's verkochten. Vorig jaar waren deze beleggingsproducten nog erg populair.

De goudprijs bewoog in het derde kwartaal vooral zijwaarts en was gemiddeld $1.789 per troy ounce. Dat was 6% lager dan de gemiddelde koers in dezelfde periode vorig jaar, toen het edelmetaal een nieuw record van meer dan $2.075 per troy ounce aantikte. Rond die tijd stapten veel beleggers in goud-ETF's en stegen de voorraden van deze beleggingsproducten naar een record van 4.000 ton. Sindsdien zijn de goudvoorraden gedaald tot 3.600 ton, een beweging die gepaard ging met een daling van de goudprijs. In dit artikel bespreken we de belangrijkste bevindingen uit het rapport.

Gouden sieraden

Door de coronapandemie zakte de vraag naar sieraden in opkomende economieën vorig jaar tot een dieptepunt, maar dit jaar is er al sprake van herstel. Vergeleken met het derde kwartaal van vorig jaar steeg de vraag naar gouden sieraden in China met 32% en in India met 58%. De wereldwijde vraag naar sieraden steeg in het derde kwartaal met bijna de helft naar 442,6 ton.

De markt voor sieraden laat dus weer een krachtig herstel zien, als is de vraag nog niet terug op het niveau van voor de coronacrisis. De eerste grafiek laat dit goed zien. Als de wereldeconomie verder herstelt en het besteedbare inkomen van consumenten in opkomende markten toeneemt kan dit herstel doorzetten de goudprijs blijven ondersteunen.

De tweede grafiek maakt duidelijk dat China en India samen meer dan de helft van de wereldwijde markt voor sieraden vertegenwoordigen. Dat komt omdat consumenten in deze landen gouden sieraden gebruiken als vorm van spaargeld. Zij kopen het niet alleen als decoratie, maar ook als manier om vermogen in op te slaan. Juwelen met een hoog karaat en een relatief lage premie zijn in deze landen erg populair.

Vraag naar gouden sieraden herstelt van coronapandemie (Bron: World Gold Council)

China en India vertegenwoordigen samen meer dan de helft van de wereldwijde markt voor sieraden (Bron: World Gold Council)

Goud-ETF's

De markt voor beleggingsgoud liet afgelopen kwartaal een tweeledig beeld zien. Enerzijds daalde de vraag naar goud-ETF's, beleggingsproducten waarmee mensen indirect in fysiek goud kunnen beleggen. Deze beleggingsinstrumenten waren vorig jaar nog erg populair onder met name Westerse beleggers, maar dit jaar is de belangstelling een stuk kleiner.

Per saldo daalden de voorraden van goud-ETF's in het derde kwartaal met 26,7 ton, terwijl er in dezelfde periode vorig jaar nog sprake was van een toename van 273,9 ton. Deze daling komt overigens voor meer dan honderd procent voor rekening kwam van Amerikaanse ETF's. Europese en Aziatische goud-ETF's zagen in het derde kwartaal namelijk wel een toename in hun goudvoorraden.

Munten en baren

Terwijl de belangstelling voor ETF's in het derde kwartaal daalde, nam de vraag naar gouden munten en goudbaren juist toe. In het derde kwartaal steeg de vraag naar deze beleggingsproducten wereldwijd naar 262 ton, een toename van 18% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De totale vraag naar munten en baren was de eerste drie kwartalen met in totaal 857 ton het hoogst sinds 2013.

Gouden munten en baren zijn dit jaar wereldwijd in trek, wat suggereert dat meer mensen de voorkeur geven aan het fysieke bezit van goud. Vooral in Duitsland en de Verenigde Staten waren de munten en baren zeer populair. Dit is waarschijnlijk te verklaren door oplopende inflatie in combinatie met een blijvend lage rente. De volgende grafiek laat zien dat de vraag naar munten en baren nu al bijna even groot is als in heel 2019 en 2020.

Vraag naar gouden munten en baren nu al bijna op hetzelfde niveau als heel 2019 en 2020 (Bron: World Gold Council)

Relatie goudprijs en goud-ETF's

De goudvoorraden van goud-ETF's bewegen over het algemeen in dezelfde richting als de goudprijs. Dat komt omdat deze vorm van goud kopen vooral populair is onder beleggers. Die tonen over het algemeen meer belangstelling als de prijs stijgt en minder als de prijs weer daalt of zijwaarts beweegt. De enorme toestroom van beleggers in de goudmarkt deed de goudprijs vorig jaar tot recordhoogte stijgen.

Goudprijs en voorraden van goud-ETF's bewegen in dezelfde richting (Bron: World Gold Council)

Centrale banken

In het derde kwartaal van dit jaar kochten centrale banken netto 69 ton goud. Ter vergelijking, in dezelfde periode vorig jaar waren zij voor het eerst sinds 2011 netto verkopers van goud. Door het uitblijven van grote aankopen viel het totaal in het derde kwartaal wel een stuk lager uit. De grootste koper was India met in totaal 41 ton over het derde kwartaal. Ook Brazilië, Kazachstan en Rusland voegden het afgelopen kwartaal wat edelmetaal toe aan hun reserves.

Sinds het begin van dit jaar kochten centrale banken in totaal 393 ton goud, terwijl dat over heel 2020 slechts 255 ton was. Deze toename is voor een belangrijk gedeelte toe te schrijven aan een handvol zeer grote aankopen, onder andere door Thailand, Hongarije en Brazilië. Turkije, dat de afgelopen jaren ook veel goud kocht, moest in het derde kwartaal 13 ton uit haar kluis halen. De centrale bank van het land worstelt met een koersval van de Turkse lira.

Centrale banken vullen goudvoorraden verder aan (Bron: World Gold Council)

Goudmijnen

De productie van goudmijnen werd vorig jaar nog gehinderd door de coronapandemie en lockdownmaatregelen. Die problemen zijn inmiddels voorbij en dat zien we terug in de productie. Door de relatief hoge goudprijs is het voor goudmijnen aantrekkelijk de productie verder op te schroeven. Zo kwam de totale wereldwijde goudmijnproductie in het derde kwartaal uit op een record van 960 ton. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is dat een stijging van 4%. Deze stijging komt deels voor rekening van goudmijnen in Indonesië en Mongolië, die hun productie verder wisten op te schroeven.

Ondanks een toename van de goudproductie van mijnen kwam er in het derde kwartaal minder van het gele edelmetaal op de markt dan in dezelfde periode van vorig jaar. Dat komt door het sterke teruggelopen aanbod van sloopgoud. Het afgelopen kwartaal werd er wereldwijd 298 ton sloopgoud ingeleverd, terwijl dat in dezelfde periode vorig jaar nog 381,8 ton was. Dat is een daling van meer dan 20%. Door de stabiele en licht dalende goudprijs leverden mensen minder sloopgoud in dan vorig jaar.

Productie goudmijnen naar record (Bron: World Gold Council)

Deze bijdrage is afkomstig van Geotrendlines

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Ontvang wekelijks de laatste analyses over de goudmarkt, macro-economie en het financiële systeem.
Cookie-voorkeuren

Holland Gold maakt gebruik van functionele en tracking cookies om o.a. uw gebruikservaring op de website te verbeteren, content te personaliseren en advertenties.

Lees meer over ons cookiebeleid.
Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.