Actuele koersen (kg): Goud €88.642 Zilver €998
    

Goud versus goudmijnen, wat is de betere keuze?

Deze bijdrage is afkomstig van de Boon & Knopers Substack

De meeste mensen die goud hebben gekocht zullen waarschijnlijk ook wel gehoord hebben van beleggen in goudmijnaandelen. Of misschien zelfs in de verleiding zijn gekomen om deze aandelen te kopen, met het oog op extra rendement bij een stijging van de goudprijs. De theorie daarachter is eenvoudig: De winstmarge van een goudmijn is het verschil tussen de productiekosten en de actuele goudprijs. Stijgt die goudprijs, dan werkt dat als een hefboom op de winstmarge van de goudmijn.

Helaas voor de goudmijnbelegger ging deze theorie de laatste tien jaar niet op. De goudprijs is alleen maar verder gestegen en staat ruim boven het niveau van 2011, terwijl de waarde van een mandje goudmijnaandelen (NYSE Arca Gold Miners Index) de laatste tien jaar per saldo niks heeft opgeleverd en ruim de helft lager staat dan in 2011, toen zowel het goud als de goudmijnaandelen tot recordhoogte stegen.

gold_vs_goldminers

Rendement van goud was de afgelopen dertig jaar aanzienlijk hoger dan dat van goudmijnen (Bron: Bloomberg, via de Financial Times)

Hoe kan dit?

Uit eerdere analyses voor Holland Gold (201720212022) blijkt dat de meeste mensen beter af zouden zijn met fysiek goud dan met een portefeuille van goudmijnaandelen. De belangrijkste reden is dat fysiek goud geen tegenpartijrisico kent, terwijl goudmijnaandelen tal van risico’s kent. Uit de analyse voor Holland Gold van april 2022:

“De regering van een land kan bijvoorbeeld afdwingen dat een goudmijn haar productie moet staken. Ook kan het voorkomen dat een goudmijn haar goud moet verkopen aan de centrale bank van het land. Dat gebeurt meestal tegen een minder aantrekkelijke koers of in de lokale valuta, waardoor de winstgevendheid daalt. Wanneer de goudprijs hard stijgt kan de regering van een land besluiten het edelmetaal aan te merken als strategische asset. Daardoor mag het edelmetaal het land niet verlaten.

Daarnaast zijn er de normale bedrijfsrisico's. Denk aan stakingen en productieproblemen, maar ook aan milieuvervuiling of tegenvallende opbrengst van een goudader.”

Dit zijn nogal wat risico’s, terwijl mensen juist fysiek goud kopen om risico te vermijden. In dat opzicht zijn goud en goudmijnaandelen twee totaal verschillende beleggingscategorieën. En dit is ook precies de reden waarom we in de modelportefeuille van Geotrendlines uitsluitend fysiek edelmetaal (en vooral goud) aanhouden en geen enkele positie in de goudmijnsector.

In een tijd van toenemende geopolitieke spanningen en economische oorlogsvoering zullen meer landen de strategische waarde van een goudvoorraad erkennen en zal het fysiek bezit van goud alleen maar belangrijker worden, zowel voor centrale banken als voor particulieren.

Dit verklaart waarom:

  1. Centrale banken goudvoorraden uitbreiden en repatriëren

  2. De vraag naar goudopslag stijgt, terwijl goudvoorraden van ETF’s dalen

  3. De goudprijs veel harder is gestegen dan de waardering van goudmijnen

 

(Foto: Knut Erik-Helle)

 

Kijk ook eens een keer op ons YouTube kanaal 

Namens Holland Gold interviewt Paul Buitink verschillende economen en experts op macro-economisch gebied. Het doel van de podcast is om de kijker een beter beeld en houvast te bieden in een steeds sneller veranderend macro-economisch en monetair landschap. Klik hier om te abonneren.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Ontvang wekelijks de laatste analyses over de goudmarkt, macro-economie en het financiële systeem.
Frank Knopers
Frank Knopers
Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.