Actuele koersen (kg): Goud €65.385 Zilver €727
    

Rendement S&P 500 index volledig toe te schrijven aan vijf aandelen


Het rendement van de S&P 500 index is voor meer dan honderd procent toe te schrijven aan de aandelen van de tien populairste technologiebedrijven, zo concludeert het onderzoeksteam van de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs.

Alleen het aandeel van Amazon was al goed voor meer dan een derde deel van het totale rendement van de S&P 500 over de eerste helft van dit jaar. Het aandeel van dit bedrijf steeg in deze periode met 45%, terwijl de totale S&P 500 index inclusief dividend dit jaar 2,65% in waarde gestegen is. Laten we de tien best presterende bedrijven uit de index weg, dan slaat het positieve rendement om in een negatief rendement.

Nog een interessant gegeven is dat Amazon, Microsoft, Apple en Netflix samen goed zijn voor 84% van het rendement van de S&P 500 index, wat betekent dat de beurswaarde van de meeste bedrijven uit de index niet gestegen of zelfs gedaald is. Laten we de zogeheten FAANG-aandelen achterwege, dan komen we uit op een rendement van -0,73% voor de eerste helft van dit jaar. Op de volgende grafiek is dat goed te zien.

Zonder de grote technologiebedrijven was het rendement van de S&P 500 negatief (Bron: Goldman Sachs, via Zero Hedge)

Luxegoederen en technologie

Kijken we naar de verschillende sectoren binnen de S&P 500 index, dan zien we dat producenten van duurzame goederen, de technologiebedrijven en de energiesector het beste presteren. De bedrijven die het afgelopen jaar een negatieve indruk maakten op beleggers vinden we in sectoren als levensmiddelen, telecom, industrie en in de financiële sector.

Nemen we iets meer afstand en vergelijken we het rendement van de S&P 500 index met dat van andere beleggingscategorieën, dan zien we dat ook langlopende staatsobligaties en edelmetalen dit jaar nog weinig hebben opgeleverd. Als belegger kon je in de eerste helft van dit jaar veel meer rendement halen met de VIX, een bekende graadmeter voor de volatiliteit op de aandelenmarkt. Deze graadmeter profiteerde van de correctie van begin dit jaar en van de toegenomen onzekerheid als gevolg van een verkrappende beleid van centrale banken en de dreiging van een handelsoorlog.

Edelmetalen blijven achter

In een vlucht naar veilige havens lijken beleggers momenteel de voorkeur te geven aan de dollar boven edelmetalen als goud en zilver. De goudprijs is de laatste weken wat gedaald en staat op het moment van schrijven op het laagste niveau sinds eind vorig jaar. Beleggers kiezen voor meer risicovolle beleggingen en laten edelmetalen links liggen.

Aandelen technologiesector waren het meest populair onder beleggers (Bron: Goldman Sachs, via Zero Hedge)

Staatsobligaties en goud leverden dit jaar ook weinig op (Bron: Goldman Sachs, via Zero Hedge)

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Ontvang wekelijks de laatste analyses over de goudmarkt, macro-economie en het financiële systeem.
Cookie-voorkeuren

Holland Gold maakt gebruik van functionele en tracking cookies om o.a. uw gebruikservaring op de website te verbeteren, content te personaliseren en advertenties.

Lees meer over ons cookiebeleid.
Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.