Terug Mijn Account
Actuele koersen (kg): Goud €99.622 Zilver €1.153
    

Commerzbank: 'Meer financiële bubbels zullen volgen'

 

De spectaculaire koersstijging van het aandeel GameStop en de run op zilveren munten is het begin van een nieuwe trend. Dat zegt analist Eugen Weinberg van het Duitse Commerzbank in een interview met CNBC. "Met de overtollige liquiditeit in het systeem zullen er waarschijnlijk meer bubbels ontstaan. Niet alleen in zilver, maar ook in andere belegging categorieën." Door de steunmaatregelen van centrale banken en overheden is er veel meer geld in omloop gebracht, wat de prijzen van bepaalde activa verder zal opdrijven.

Weinberg verwacht dat beleggers ook de prijzen van andere edelmetalen kunnen opdrijven. "Er is een grote hoeveelheid edelmetaal die nu bij beleggers op de radar staat. Denk bijvoorbeeld aan platina en palladium, maar ook aan zeldzame metalen. Maar het geld kan ook richting grotere grondstoffenmarkten gaan. Ik sluit zelfs olie niet uit als iets waar kleine beleggers in zullen stappen, al zullen de effecten in kleinere markten zoals zilver meer uitgesproken zijn."

De zilverkoers bereikte deze week het hoogste niveau in acht jaar, omdat beleggers zich massaal op zilver stortten. Veel kleine beleggers kochten zilveren munten, maar ook zilvermijnen en aandelen van ETF's. Inmiddels is de zilverkoers weer wat gedaald, maar de koers staat nog altijd hoger dan een week geleden.

Financiële bubbels

De analist van Commerzbank ziet de laatste jaren een trend van toenemende speculatie op de financiële markten. "Tesla ging tien keer over de kop, Bitcoin ging tien keer over de kop, een index van niet-winstgevende bedrijven ging in tien maanden vijf keer over de kop... GameStop is het meest extreme voorbeeld, omdat het een kleiner aandeel is en omdat er een short squeeze was. Als dit iets zegt over de algemene gezondheid van de financiële markten, dan is dat reden tot zorg."

GameStop was volgens Weinberg slechts een uitspatting van een breed marktfenomeen, namelijk dat aandelen van bepaalde bedrijven extreem hoog gewaardeerd zijn. Dat kan de stabiliteit van de financiële markten in gevaar brengen.

"We hebben een markt die we traditioneel een bubbel zouden noemen, waar aandelen geprijsd zijn alsof de toekomst perfect is. Iedereen heeft het over wat Robinhood heeft gedaan en de gekke samenzweringen die daar omheen hangen. De reden waarom Robinhood heeft gedaan wat ze heeft gedaan is dat ze cash nodig had. Het is in feite een business die werkt met geleend geld. Ze heeft kredietlijnen en die moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen. Ze kwam dicht bij de grenzen van die kredietlijnen en riskeerde er overheen te gaan.

Er is in deze markt een risico aan de kant van brokers, maar potentieel ook aan de kant van hedgefondsen. Als een hedgefonds ten onder gaat, dan kan dat ook grote gevolgen hebben voor de grote brokers. Dan kunnen we terug naar een crisis zoals met Long Term Capital Management in 1998. Als dit rustig voorbij gaat, dan is er geen probleem. Behalve dat we dan systematisch gigantisch overgewaardeerde aandelenmarkten hebben."

De afbeelding boven het artikel is afkomstig van QuoteInspector en is beschikbaar onder de Creative Commons licentie

Deze bijdrage is afkomstig van Geotrendlines

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Ontvang wekelijks de laatste analyses over de goudmarkt, macro-economie en het financiële systeem.
Frank Knopers
Frank Knopers
Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.