Terug Mijn Account
Actuele koersen (kg): Goud €99.313 Zilver €1.139
    

UBS verwachting daling goud/zilver ratio

De goud/zilver ratio schommelt de laatste twee weken rond de 71, wat betekent dat een troy ounce goud momenteel gelijk staat aan 71 troy ounce zilver. Het is voor het eerst sinds vijf jaar dat de zilverkoers zo laag staat ten opzichte van de goudkoers, maar volgens analist Dominic Schnider van UBS zal die situatie niet lang blijven zoals die nu is.

Volgens Schnider is zilver momenteel relatief goedkoop, want hij voorziet een daling van de goud/zilver ratio naar 65,6. Dat komt overeen met het gemiddelde van de afgelopen drie decennia. “De ratio tussen goud en zilver staat bijna op crisisniveau en negeert het feit dat de economische activiteit volgend jaar zal toenemen. De toenames in zilver-ETF’s suggereren dat zilverbeleggers zeer standvastig zijn en dat het edelmetaal nog steeds in de belangstelling staat bij beleggers”, zo verklaarde de analist van UBS tegenover Bloomberg.

ETF's

De totale bezittingen van zilver-ETF’s zijn dit jaar met 3% toegenomen, een stijging van omgerekend 571,6 metrische ton zilver. Volgens cijfers van Bloomberg beschikten zilver-ETF’s wereldwijd begin oktober over 20.182 ton zilver. Vorig jaar werd er wereldwijd ook al 459,5 ton zilver aan exchange traded funds toegevoegd.

Terwijl zilver-ETF’s groeien is er bij de goud-ETF’s sprake van een leegloop van vermogen. Vorig jaar liquideerden goud-ETF’s wereldwijd 33% van hun goudvoorraad en dit jaar is er opnieuw 5,5% uit de kluizen verdwenen.

UBS verwacht dat een verder herstel van de economie, gecombineerd met de aanhoudend sterke vraag naar fysiek zilver onder beleggers, de zilvermarkt een impuls zal geven. Daar is in 2014 nog geen sprake van geweest, want sinds het begin van dit jaar heeft goud het veel beter gedaan dan zilver. Het gele metaal staat momenteel 2,6% hoger dan begin dit jaar, terwijl zilver op een verlies van ruim 10% staat.

Historisch perspectief

De woorden van Schnider klinken veelbelovend, maar de praktijk zal moeten uitwijzen waar zilver staat ten opzichte van goud. Historisch gezien was goud ongeveer 16 tot 20 keer zo duur als zilver, maar dat was in de tijd dat beide edelmetalen nog een monetaire rol vervulden. De afgelopen drie decennia was goud gemiddeld 65 keer zo duur als zilver. In 2011 bereikte de zilverprijs als gevolg van speculatie een piek van $49 per troy ounce. Toen was zilver in verhouding tot goud ruim twee keer zo duur als nu.

In tegenstelling tot goud is zilver vooral een industrieel metaal. Cijfers van het Silver Institute laten zien dat ongeveer de helft van de wereldwijde vraag naar zilver voor rekening komt van de industrie. In de goudmarkt is dat slechts 10% van het jaarlijkse aanbod.

Ondanks het gematigde optimisme bij Dominic Schnider verwacht UBS een verdere prijsdaling voor beide edelmetalen. Voor eind 2015 voorziet de Zwitserse bank een goudkoers van $1.050 en een zilverkoers van $16 per troy ounce.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Ontvang wekelijks de laatste analyses over de goudmarkt, macro-economie en het financiële systeem.
Frank Knopers
Frank Knopers
Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.