Terug Mijn Account
Actuele koersen (kg): Goud €113.628 Zilver €1.334
    

Jim Rickards: Zorg dat je wat zilveren munten in huis hebt

Volgens Jim Rickards doet iedereen er verstandig aan wat zilveren munten in huis te halen, voor het geval het financiële systeem vastloopt en het elektronische betalingsverkeer niet meer functioneert. In een artikel op Daily Reckoning schrijft de auteur van de boeken 'Currency Wars' en 'Death of Money' dat zilveren munten misschien wel heel goed van pas kunnen komen in een monetaire crisis, zeker als het vertrouwen in papiergeld wegvalt.

Gouden munten zijn veel te waardevol voor de dagelijkse boodschappen, maar een paar kleine zilveren munten zijn volgens Rickards wel geschikt voor dit doeleinde. Goud is op het moment van schrijven ongeveer 68 keer zo kostbaar als zilver en is daardoor onpraktisch voor kleinere transacties. Maar als we Rickards moeten geloven zal de zilverprijs in een monetaire crisis flink kunnen stijgen.

Zilverprijs naar $60

Een grotere vraag naar zilver als betaalmiddel kan de zilverprijs doen stijgen naar $60 per troy ounce, zo schrijft Rickards in zijn column. Dat is ruim drie keer zoveel als de prijs van $19,37 die op het moment van schrijven voor een troy ounce zilver betaald wordt. Hij verwacht dat spaarders in de toekomst het vertrouwen zullen verliezen in centrale banken en fiatgeld en daarom hun toevlucht zullen zoeken in edelmetalen als goud en zilver. 

De zilverprijs is zeer volatiel, omdat er veel verschillende factoren zijn die de prijs kunnen beïnvloeden. Het monetaire beleid van centrale banken en de inflatieverwachting hebben invloed op de investeringsvraag, terwijl de conjunctuur van de economie voor een groot deel bepalend is voor de industriële vraag naar zilver. Ongeveer de helft van de jaarlijkse vraag naar zilver komt voor rekening van industriële toepassingen.

Komen zilveren munten terug als geld?

Jim Rickards verwacht dat zilver in de toekomst weer haar historische rol als betaalmiddel zal gaan vervullen. Ook verwacht hij dat zilver de komende jaren in populariteit zal toenemen door verschillende positieve factoren die op dit moment nog niet door de zilverprijs weerspiegeld worden. 

Toch zetten we nog vraagtekens bij een comeback van zilver als betaalmiddel. Door prijsschommelingen fluctueert de waarde van de munten voortdurend, wat het gebruik van zilver als betaalmiddel onhandig maakt. Een ander nadeel is dat er heel veel verschillende zilveren munten in omloop zijn, die allemaal een ander gewicht en een ander zilvergehalte hebben. Het zal voor de leek lastig zijn de waarde van iedere munt te bepalen. Ook is het een uitdaging om zilveren munten te gebruiken in een wereld waarin steeds meer goederen en diensten online verhandeld worden.

Of zilver een terugkeer zal maken als betaalmiddel is de vraag, maar het is denkbaar dat men in crisistijd een korte periode zal terugvallen op ruilhandel. En in dat scenario zijn zilveren munten een zeer courant ruilmiddel, net als sigaretten en buitenlandse valuta.

Jim Rickards: "Zorg dat je wat zilveren munten in huis hebt"

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Ontvang wekelijks de laatste analyses over de goudmarkt, macro-economie en het financiële systeem.
Frank Knopers
Frank Knopers
Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.