Terug Mijn Account
Actuele koersen (kg): Goud €111.091 Zilver €1.380
    

India overweegt importheffing goud te verlagen

De regering van India overweegt de importheffing op goud te verlagen, nadat de import van het edelmetaal naar nieuw dieptepunt was gezakt. India hanteert een invoerheffing van 10% op het edelmetaal om goud kopen te ontmoedigen, maar zou van plan zijn die belasting naar 4% te verlagen. "Er is een werkgroep gevormd die het huidige beleid ten aanzien van goud zal bestuderen", zo verklaarde Saurabh Garg van het Indiase ministerie van Economische Zaken in een gesprek met verschillende economen dat georganiseerd was door het India Gold Policy Centre (IGPC).

In 2013 verhoogde India de invoerheffing naar 10%, omdat de import van het edelmetaal een structureel tekort op de betalingsbalans veroorzaakte. In het financiële jaar 2012-2013 steeg het tekort op de betalingsbalans naar 4,8% van het bbp. Volgens Arvind Sahay van het India Gold Policy Centre gaf het verhogen van de importheffing tot tien procent al vanaf het begin reden tot zorg. "De hoge importheffing heeft waarschijnlijk niet alleen gezorgd voor de afnemende consumentenvraag naar goud, ook is het verantwoordelijk voor een groot deel van de goudsmokkel in India."

Indiase goudmarkt

India is na China de grootste afnemer van fysiek goud ter wereld. Het land importeerde de laatste jaren bijna 1.000 ton goud op jaarbasis, dat vooral verwerkt wordt tot sieraden. Veel Indiërs zijn werkzaam in de juwelenbranche en hebben de afgelopen jaren de negatieve gevolgen van het regeringsbeleid ondervonden. De hoge importheffing maakt het edelmetaal duurder, waardoor consumenten minder goud kopen.

Volgens cijfers van Thomson Reuters GFMS heeft India in september slechts 30 ton goud geïmporteerd, een daling van 43% ten opzichte van een jaar eerder. In de eerste negen maanden van dit jaar importeerde de tweede grootste goudmarkt ter wereld slechts 268,9 ton, een daling van 59% ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar. Het is niet duidelijk hoeveel er in totaal geïmporteerd wordt, omdat de illegale smokkel onzichtbaar blijft in de statistieken.

"Er was weinig activiteit bij importeurs, omdat het edelmetaal tegen een grote discount ten opzichte van de goudprijs verhandeld werd", zo verklaarde Prakash Rathod van het Indiase MNC Bullion tegenover Reuters"Juweliers werkten met kleinere voorraden vanwege een zwakke vraag bij consumenten." Goudhandelaren boden kortingen tot $32 per troy ounce ten opzichte van de internationale goudkoers, omdat er relatief weinig vraag is naar het edelmetaal.

De goudprijs steeg in juli naar 32.455 roepies per 10 gram, het hoogste niveau in drie jaar tijd. Veel consumenten wachten op een meer gunstige prijs en stellen daarom aankopen uit. Toch kan de goudmarkt in India volgens een bankier uit Mumbai later dit jaar weer aantrekken:"De komende weken wordt goud misschien weer tegen een premie ten opzichte van de goudprijs verhandeld vanwege het festivalseizoen."

India overweegt importheffing goud te verlagen

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Ontvang wekelijks de laatste analyses over de goudmarkt, macro-economie en het financiële systeem.
Frank Knopers
Frank Knopers
Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.