Terug Mijn Account
Actuele koersen (kg): Goud €100.438 Zilver €1.159
    

Gouden munten China voortaan 30 gram

De Chinese centrale bank lanceert op 28 oktober een nieuwe serie van gouden en zilveren beleggingsmunten. Bijzonder aan deze munten is dat het gewicht voor het eerst niet meer op een troy ounce gebaseerd is, maar op het metrieke systeem. De gouden en zilveren Panda munten, die in het verleden altijd in 1 troy ounce vorm geleverd werden, worden vanaf nu geslagen met een gewicht van 30 gram. Dat is iets minder dan de gewichtsmaat van 31,1034768 gram die we kennen als de troy ounce.

In een persbericht op de website van de Chinese centrale bank lezen we dat de nieuwe Panda beleggingsmunten vanaf 28 oktober beschikbaar zullen zijn. De gouden munten worden in negen verschillende formaten geproduceerd, de zilveren munten in drie verschillende gewichten. Alle munten hebben een zuiverheid van 99,9% en een nominale waarde in Chinese yuan.

Goud: 1 gram, 3 gram, 8 gram, 15 gram, 30 gram, 50 gram, 100 gram, 150 gram, 1 kilogram

Zilver: 30 gram, 150 gram, 1 kilogram

 
Gouden Panda munten van 30 gram

Zilveren Panda munten van 30 gram

Troy ounce

De historie van de troy ounce gaat terug tot het Romeinse geldsysteem, waarin ook bronzen staven gebruikt werden als een soort betaalmiddel. Deze staven hadden een gestandaardiseerd gewicht van één ‘troy pound’. Een twaalfde deel daarvan werd destijds een 'uncia' genoemd en daar kwam de Engelstalige benaming troy ounce vandaan. De troy ounce is dus 1/12 deel van het gewicht van die grote bronzen staven met een gewicht van een troy pound.

Het standaardgewicht van een troy ounce werd daarna steeds weer in stand gehouden. In Engeland schijnt deze maat al sinds 1400 in gebruik te zijn. Het Amerikaanse Congres legde de troy ounce zelfs vast in de Coinage Act van 1828 als officiële gewichtsstandaard.

De naam troy ounce wordt ook vaak in verband gebracht met de Franse stad Troyes. Dat was ooit een belangrijke handelsstad.

Edelmetalen

Vandaag de dag wordt de troy ounce eigenlijk alleen maar gebruikt als standaardgewicht voor edelmetalen. Wereldwijd is men gewend geraakt dat goud, zilver, platina en palladium zowel in grammen als in troy ounces worden uitgedrukt. Ook zijn vrijwel alle beleggingsmunten gebaseerd op het standaardgewicht van ruim 31,1 gram.

China

De geschiedenis van de troy ounce ligt in Westerse samenlevingen en geldsystemen. Daarom is dit standaardgewicht in China veel minder bekend dan in Europa en de Verenigde Staten. Omdat de troy ounce niet voorkomt in de geschiedeis van het Chinese geldsysteem is het voor Chinezen veel minder gebruikelijk om dit standaardgewicht te gebruiken.

Het is dus niet alleen van symbolische betekenis dat de Chinese centrale bank haar gouden en zilveren beleggingsmunten nu in een gewicht van 30 gram in plaats van een troy ounce op de markt brengt.

De verschuiving van troy ounces naar een metriek systeem is al een paar jaar bezig. Chinezen laten in Zwitserland al jaren grote goudstaven van 400 troy ounce omsmelten naar goudbaren met een standaardgewicht van 1 kilogram.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Ontvang wekelijks de laatste analyses over de goudmarkt, macro-economie en het financiële systeem.
Frank Knopers
Frank Knopers
Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.