Terug Mijn Account
Actuele koersen (kg): Goud €100.441 Zilver €1.165
    

Goldman Sachs ziet goudprijs verder dalen

Volgens analist Jeffrey Currie van Goldman Sachs kan de goudprijs de komende maanden nog veel verder dalen. Hoewel de goudprijs in euro’s nog een kleine 10% hoger staat dan begin dit jaar is het rendement in dollars bijna compleet verdampt. “De risico’s zijn overwegend negatief voor goud. Veel van de steun kwam dit jaar van geopolitieke onzekerheid in Oekraïne en in het Midden-Oosten en die onzekerheden zijn weggeëbd”, zo verklaarde de analist in een gesprek met Bloomberg.

In de eerste helft van dit jaar deed goud het beter dan aandelen en obligaties, maar in het derde kwartaal van dit jaar zal goud voor het eerst in 2014 een daling laten zien. De vraag naar goud als bescherming van het vermogen is volgens Bloomberg afgenomen door het aansterken van de Amerikaanse economie. Tegelijkertijd steeg de S&P 500 beursgraadmeter deze maand naar een nieuwe all-time high.

De goudprijs in dollars zakte deze week naar het laagste niveau in acht maanden, nadat de Federal Reserve haar plannen over een toekomstige renteverhoging bekendmaakte. Een hogere rente maakt het voor vermogensbeheerders aantrekkelijker goud uit de portefeuille te halen en te vervangen voor financiële activa die een hoger rendement opleveren.

Dat vermogensbeheerders hun weging in goud verminderen blijkt onder andere uit de daling van de goudvoorraad van het GLD ETF. Alleen deze maand haalden banken meer dan 20 ton goud weg uit het fonds. De totale goudvoorraad van GLD bedraagt op het moment van schrijven minder dan 780 ton, het laagste niveau sinds december 2008. Begin dit jaar zat er ongeveer 800 ton goud in het grootste goud-ETF van de wereld. De volgende grafiek laat het verloop van de goudvoorraad in dit ETF sinds het begin dit jaar zien.

“Goud reageert sterker op het korte termijn groeimomentum van de Amerikaanse economie dan op de lange termijn zorgen over inflatie”, zo verklaarde analist Damien Courvalin van Goldman Sachs eerder in een interview met Bloomberg. De belangstelling voor goud is nu kleiner dan zeg 18 maanden geleden.

Banken verwachten daling goudprijs

Niet alleen Goldman Sachs is al enige tijd negatief over goud. Ook analist Michael Haigh van Société Générale voorzag vorig jaar, net als Jeffrey Currie, een forse daling van de goudprijs. Volgens Haigh kan er tussen nu en 2015 nog ongeveer 5% van de goudprijs af.

Goldman Sachs heeft voor het einde van dit jaar een koersdoel van $1.050 per troy ounce geformuleerd voor het gele metaal, een doel waar Currie nog steeds aan vast houdt. Ook Citigroup is negatief gestemd over goud. Eerder deze week verlaagde deze bank haar koersdoel voor het edelmetaal van $1.365 naar $1.225 per troy ounce voor het jaar 2015. De Zwitserse bank UBS denkt dat de goudprijs ongeveer rond het huidige niveau zal blijven. Ze verlaagde haar koersdoel voor de komende drie maanden met 7,7% naar $1.200 per troy ounce.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Ontvang wekelijks de laatste analyses over de goudmarkt, macro-economie en het financiële systeem.
Frank Knopers
Frank Knopers
Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.