Wat is er aan de hand met de edelmetalen?

De afgelopen week was het opnieuw uitzonderlijk druk in de markt voor edelmetalen. We krijgen niet alleen veel meer bestellingen binnen dan normaal, ook zitten veel klanten met vragen over het kopen van goud en zilver. Wat is er allemaal aan de hand in de markt? En waarom zijn munten en baren zoveel duurder dan de actuele koersen van goud en zilver? En kunnen mensen nog wel een bestelling plaatsen nu we door onze normale voorraad heen zijn? In dit artikel praten we u aan de hand van veelgestelde vragen bij over de laatste ontwikkelingen in de markt.

1. Waarom kosten munten en baren meer dan de spotprijs?

De spotprijs voor edelmetalen als goud en zilver wordt bepaald op de termijnmarkt, waar handelaren en speculanten contracten verhandelen voor toekomstige levering van edelmetaal. Het zijn deze papieren claims waar de prijs van fysiek edelmetaal op gebaseerd is. Onder normale omstandigheden worden goudbaren van 400 troy ounce (~12,5 kg) en zilverbaren van 1.000 troy ounce (~31,1 kilo) verhandeld op basis van de papieren spotprijs, plus een kleine opslag voor de logistiek. Dit is dus de prijs voor de ruwe grondstof.

De situatie is anders wanneer u goud en zilver fysiek wilt bestellen in de vorm van munten of baren. Deze worden geproduceerd door smelterijen en munthuizen, die de grote staven van 400 troy ounce goud en 1.000 troy ounce zilver moeten omsmelten en verwerken tot kleinere baren en munten. Deze kosten worden doorberekend in de prijs van beleggingsmunten en kleine baren.

Bovenop productiekosten en logistieke kosten kunnen munthuizen en leveranciers ook nog een extra premie in rekening brengen, afhankelijk van de vraag naar edelmetalen. Liggen de magazijnen vol met voorraad, dan zijn de premies laag. Is er een stormloop op goud en zilver en kunnen munthuizen en leveranciers niet meteen aan de vraag voldoen, dan verhogen ze de premie. Op dit moment is de vraag naar munten en baren zo groot dat we rekening houden met hogere inkoopprijzen. We hebben deze verhoogde premies in onze productprijzen doorberekend.

Voor zilverbaren betaalt u daarnaast nog 21% btw, voor zilveren munten geldt deze regeling niet. Gouden munten en goudbaren zijn vrijgesteld van btw. Het is overigens wel mogelijk om zilver te kopen zonder btw, namelijk met zilverbaren in combinatie met opslag in Zwitserland. In Zwitserland is zilver namelijk vrijgesteld van btw. Dit is bovendien de voordeligste manier om fysiek zilver aan te kopen.

2. Waarom zijn de levertijden opeens zo lang?

Normaal gesproken heeft Holland Gold de meest gangbare munten en baren ruim op voorraad. Door een run op fysiek edelmetaal in de afgelopen dagen zijn we door de volledige voorraad heen. Door de enorme vraag kunnen we de producten niet meer uit voorraad leveren, maar moeten we ze bijbestellen bij munthuizen en andere leveranciers. Omdat dit voor heel Europa en de Verenigde Staten geldt zijn bijna alle handelaren door hun voorraad heen. Daardoor is een lange wachtrij ontstaan bij munthuizen en smelterijen, die hun productie moeten opschalen om aan de extra vraag te kunnen voldoen. Op het moment van schrijven zijn de levertijden voor goudbaren twee tot acht weken, terwijl de levertijd voor zilveren munten is opgelopen van twee tot twaalf weken.

3. Wat betekent dit voor mijn bestelling?

Alle producten die we momenteel op onze website aanbieden kunnen we nog gewoon bestellen bij de leverancier. Dat betekent dat u nog steeds een bestelling kunt plaatsen, maar dat de levering langer op zich laat wachten. Zodra u een bestelling plaatst legt u de prijs vast en dekken wij onze positie altijd direct af met fysiek edelmetaal. Zo lopen wij geen koersrisico en heeft u de garantie dat u voor de afgesproken prijs geleverd krijgt. We houden onze klanten via de wekelijkse nieuwsbrief op de hoogte van de levertijden.

Omdat we momenteel door onze voorraad heen zijn en levertijden zijn opgelopen kunnen we op dit moment geen balieaankopen verwerken. Voor balieaankopen moeten we bestellingen immers voorfinancieren en daarvoor zijn de levertijden nu te lang. Ook kunnen we vanwege het coronavirus momenteel geen balieorders afhandelen. We adviseren klanten daarom om hun bestelling via de website te plaatsen en online te betalen.

4. Hoe kunt u mij verzekeren van levering?

We begrijpen dat het een grote stap is om online edelmetalen te bestellen en direct te betalen, zeker als de levertijden zo lang zijn en u het edelmetaal pas over twee tot twaalf weken in huis heeft. Zodra u een bestelling plaatst kopen wij de producten direct in bij onze leveranciers. Dat zijn munthuizen en smelterijen die vaak al meer dan honderd jaar bestaan. Deze bedrijven hebben al verschillende crises en zelfs oorlogen doorstaan.

Wij als Holland Gold hebben ook al jarenlang ervaring in deze branche. Bovendien heeft Holland Gold een vergunning van de AFM, wat betekent dat onze activiteiten onder toezicht staan van de financiële toezichthouder. Ook hebben we door de jaren heen een groot aantal klanten geholpen met de aankoop van edelmetalen. Meer dan 2.400 klanten beoordelen onze service met een 9,4.