Actuele koersen (kg): Goud €69.829 Zilver €818
    

Vraag naar goudbaren en munten naar hoogste niveau in acht jaar

 

De vraag naar goudbaren en gouden munten bereikte in 2021 het hoogste niveau in acht jaar. Dat schrijft de World Gold Council in haar nieuwste kwartaalrapport. Wereldwijd ging er 1.180,4 ton aan beleggingsgoud over de toonbank, een stijging van 31% ten opzichte van het jaar 2020. Het grootste herstel kwam uit India en China, waar de verkoop van munten en baren met respectievelijk 43% en 44% steeg. Ook in Europa en de Verenigde Staten nam de vraag toe.

Beleggers en spaarders kochten wereldwijd meer beleggingsgoud, maar om verschillende redenen. In westerse landen gaf de lage rente en oplopende inflatie een impuls aan de markt, waarbij de voorkeur verschoof van goud-ETF's naar fysieke munten en baren. Zo steeg de vraag naar munten en baren in de Verenigde Staten vorig jaar met 69% naar een nieuw record van 117 ton. De US Mint verkocht 1,25 miljoen troy ounce aan gouden Eagle en Buffalo beleggingsmunten. Dat was het grootste volume sinds 2009.

De goudmarkt in opkomende landen als China en India herstelde juist van een relatief mager 2020. Veel huishoudens teerden door de coronacrisis in op hun vermogen, waardoor ze minder goud kochten en soms zelfs moesten verkopen. Mensen in opkomende markten die nog wel goud konden kopen deden dat minder vaak vanwege lockdowns en een relatief hoge goudprijs.

Wereldwijde vraag naar munten en baren bereikte hoogste niveau in acht jaar (Bron: World Gold Council)

Van ETF's naar gouden munten en baren

Vorig jaar schreven we al over een verschuiving in de goudmarkt, namelijk van ETF's naar fysieke munten en baren. Steeds meer beleggers en vooral spaarders geven tegenwoordig de voorkeur aan fysiek bezit van edelmetalen. Vorig jaar was die trend zeer uitgesproken, want terwijl de vraag naar munten en baren aantrok daalde de vraag naar goud-ETF's. Deze beleggingsproducten, waarmee men goud kan kopen alsof het aandeel is, registreerden in 2021 per saldo een uitstroom van 173,3 ton. Vorig jaar voegden deze fondsen per saldo nog 874 ton aan hun voorraden toe.

Een andere interessante observatie is dat beleggers die goud-ETF's kopen hun posities minder snel weer van de hand doen. Daarover schreven we vorige week al in dit artikel. De meest voor de hand liggende verklaring is dat beleggingsfondsen minder reden hebben om hun goud weer te verkopen. Was het tot een paar jaar geleden eerder een tactische zet om goud te kopen, nu nemen steeds meer beleggers structureel edelmetalen op in hun portefeuille. Door de combinatie van aanhoudend lage rente en hoge inflatie is dat steeds aantrekkelijker. Goud rendeert namelijk goed bij een negatieve reële rente.

Centrale banken kopen meer goud

Centrale banken schroefden hun goudaankopen vorig jaar op naar 463,1 ton, een stijging van 82% ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee steeg de totale goudvoorraad in kluizen van centrale banken wereldwijd naar bijna 35.600 ton, het hoogste niveau sinds 1992. Vooral opkomende economieën voegden goud aan hun voorraden toe, maar ook centrale banken in een aantal westerse landen kochten edelmetaal bij. Niet alleen voor meer diversificatie, maar ook vanwege toenemende geopolitieke spanningen.

De grootste aankopen kwamen vorig jaar voor rekening van Thailand, India, Hongarije en Brazilië. Ook Oezbekistan, Singapore en Kazachstan voegde een substantiële hoeveelheid goud aan hun reserves toe. Voor Singapore was het de eerste aankoop in meer dan 21 jaar, toen de World Gold Council deze data begon bij te houden. Een andere opvallende koper was Ierland, dat voor het eerste sinds 2008 goud kocht. De centrale bank van de Filipijnen was de enige substantiële verkoper met een verkoop van meer dan 30 ton.

Centrale banken kochten veel meer goud in 2021 (Bron: World Gold Council)

Vooral opkomende markten blijven goud kopen (Bron: World Gold Council)

Verwachting voor 2022

De World Gold Council schrijft in haar rapport dat de goudmarkt dit jaar gestuurd zal worden door twee belangrijke factoren. Enerzijds de ontwikkeling van rente en anderzijds de aandelenmarkt. Het vooruitzicht van renteverhogingen door centrale banken kan de goudprijs onder druk zetten, terwijl dalende aandelenkoersen in theorie juist gunstig zijn voor goud.

Welke van die twee factoren de overhand zal hebben, dat is op voorhand lastig te zeggen. Wel hebben we deze maand gezien dat de aandelenmarkt zeer gevoelig is voor een stijging van de rente. Veel populaire groeiaandelen zijn gewaardeerd op basis van toekomstige winsten, die bij een stijgende rente minder waard zijn. Dat kan grote volatiliteit en dalende aandelenkoersen tot gevolg hebben. Het blijft dus ook in 2022 interessant om goud te kopen.

Totale bovengrondse goudvoorraad in perspectief (Bron: World Gold Council)

Deze bijdrage is afkomstig van Geotrendlines

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Ontvang wekelijks de laatste analyses over de goudmarkt, macro-economie en het financiële systeem.
Frank Knopers
Frank Knopers
Cookie-voorkeuren

Holland Gold maakt gebruik van functionele en tracking cookies om o.a. uw gebruikservaring op de website te verbeteren, content te personaliseren en advertenties.

Lees meer over ons cookiebeleid.
Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.