De prijs van palladium bereikte onlangs een nieuw record van meer dan $3.000 per troy ounce. De prijs van het edelmetaal is dit jaar tot recordhoogte gestegen, vanwege toenemende vraag vanuit de industrie en een krap aanbod. Palladium is een belangrijke grondstof in katalysatoren van auto's, die de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen terugdringen. Door strenge milieueisen en een aantrekkende economie gebruiken autofabrikanten meer van dit edelmetaal, terwijl het aanbod beperkt is. Beleggers vrezen dat er door een overstroming in twee grote mijnen van het Russische bedrijf Nornickel minder palladium op de markt komt.
Rusland is samen met Zuid-Afrika de belangrijkste producent van palladium. Deze twee landen zijn samen goed voor ongeveer 80% van de wereldwijde productie. De rest komt bijna volledig uit Canada, de Verenigde Staten en Zimbabwe. Door deze sterke concentratie kunnen productieproblemen in één van deze landen een grote impact hebben op het totale aanbod van palladium. Het Russische mijnbouwbedrijf verwacht dat haar productie door de overstroming dit jaar 15 tot 20 procent lager uitvalt. Nornickel is de grootste producent van palladium ter wereld.
Door de krapte in de palladiummarkt duiken ook veel speculanten op het edelmetaal. Zo is de palladiumprijs sinds het begin van dit jaar al meer dan 25% gestegen. Een groot deel van deze koersstijging zagen we op 16 maart, de dag waarop de mijnen overstroomden. Volgens Jeffrey Christian van de CPM Group kan de prijs van palladium nog wel een tijdje op dit hoge niveau blijven. Tegenover Reuters zei hij het volgende: "De auto-industrie koopt meer palladium en de elektronica-industrie koopt meer palladium, vandaar de krapte in de markt. We zien nu vooral een speculatieve toename van de vraag. Dat kan nog wel even doorgaan en de prijzen hoog houden."
Autofabrikanten gebruiken vooral palladium voor benzineauto's, terwijl ze platina gebruiken voor dieselauto's. Door strengere milieueisen is de vraag naar benzineauto's de laatste jaren toegenomen, terwijl de vraag naar diesels achterblijft. Dat zien we ook terug in de prijsontwikkeling van beide edelmetalen. Terwijl palladium steeds duurder wordt blijft de platinaprijs de laatste jaren achter. Deze dynamiek kan op termijn veranderen, want autofabrikanten kunnen technisch gezien ook overstappen op platina voor toepassing in benzineauto's. Platina is tegen de huidige koers van $1.249 per troy ounce ruim de helft goedkoper dan palladium. Ook kan de vraag naar palladium dalen door de transitie naar elektrische auto's, want daar zit geen katalysator in.
Kijken we naar de prijsontwikkeling van de vier belangrijkste edelmetalen, dan zien we dat palladium al enige tijd met afstand het duurste edelmetaal is. Dat is niet altijd zo geweest, want tien jaar geleden waren de rollen nog omgekeerd. Toen kostte platina nog veel meer dan palladium en was het zelfs een tijdje het duurste edelmetaal. Per saldo zijn goud en palladium nu ongeveer zes keer zo duur als aan het begin van deze eeuw, terwijl zilver nu vijf keer zoveel waard is.
Platina is relatief gezien veel goedkoper, want dit edelmetaal kost momenteel maar 2,5 keer zoveel als tijdens de eeuwwisseling. Daarmee is platina mogelijk een interessant alternatief voor beleggers. Zeker als meer autofabrikanten overstappen op platina, de vraag naar platina sieraden toeneemt en meer beleggers platina ontdekken als alternatief voor goud en zilver.
Lees ook:
Prijsontwikkeling edelmetalen sinds 2000
Rendement platina blijft achter bij goud, zilver en palladium