Levertijden lopen verder op door logistieke problemen

 

Bedrijven hebben steeds meer moeite om hun producten op tijd in te kopen of bij de klant te krijgen. Dat blijkt uit een marktanalyse van onderzoeksbureau IHS Markit. De situatie is op dit moment zelfs problematischer dan vlak na de uitbraak van de coronapandemie. Een toenemende vraag naar goederen en schaarste aan containers zorgt voor hogere kosten en langere levertijden.

Onderstaande grafiek laat zien hoe de levertijden voor bedrijven in de Verenigde Staten en in Europa door de tijd heen zijn veranderd. Een waarde van 50 betekent dat de omstandigheden ten opzichte van de vorige periode gelijk zijn gebleven. Een hogere score betekent dat de omstandigheden zijn verbeterd, terwijl een lagere score een verslechtering aangeeft. Deze grafiek is dus vergelijkbaar met de weergave van cijfers over het producenten- en consumentenvertrouwen.

Bedrijven merken een aanzienlijke verslechtering in de levertijden (Bron: IHS Markit, via IMF)

Langere levertijden

De marktomstandigheden leken in de tweede helft van vorig jaar te verbeteren, maar dit jaar is er sprake van een structurele verslechtering. Dit hangt niet alleen samen met de prijsstijging van containervervoer, maar ook met schaarste aan beschikbare grondstoffen en halffabricaten. Dat zorgt voor vertraging in de lange en complexe wereldwijde productieketens. Ook de schaarste aan computerchips voor een breed scala aan elektronische apparaten zorgt voor de nodige problemen.

Het oplopen van levertijden is het gevolg van een combinatie aan toenemende vraag en beperkt aanbod. Deze schaarste zorgt voor prijsstijgingen voor tal van goederen, wat zich vertaalt naar hogere inflatiecijfers. Prijsinflatie die niet wordt veroorzaakt door geldgroei, maar door krapte aan producten in de reële economie. Een andere mogelijke verklaring is dat bedrijven nu meer goederen hamsteren om productieproblemen in de toekomst te voorkomen.

Deze bijdrage is afkomstig van Geotrendlines